Hoppa till huvudinnehållet
Institutionen för informationsteknologi

Anmälan, antagning, registrering

Anmäla sig till kurser och program

Alla utbildningar vid universitet och högskolor anmäls i en och samma anmälan via antagning.se. Man kan anmäla sig där oavsett om man vill söka till utbildningsprogram, fristående kurser eller kurser inom program.

OBSERVERA: Alla studenter måste anmäla sig till kurser, även programstudenter.

Sista anmälningsdag

  • Höstterminens kurser och program 15 april
  • Vårterminens kurser och program 16 oktober
  • Sommarkurser 15 mars

Du kan hitta mer generell information om hur anmälan till kurser går till på Uppsala universitets hemsida.
Lär mer om vad som är viktigt att veta när du anmäler dig till kurser.

Antagning

Vad händer efter anmälan?
Första antagningsbeskedet kommer 11 december och sista svarsdag är 18 december. Det är mycket viktigt att du tackar jag till alla kurser som du planerar att läsa. På antagning.se hittar du viktiga datum som du måste hålla reda på.

Vad gör man om man glömt svara
De kurser som har platser kvar öppnar upp för sen anmälan. Om kursen inte öppnar är det försent att anmäla sig. Läs mer om sen anmälan till kurser och program.

Registrering och avregistrering

Observera att du i all mailkontakt med oss ska uppge ditt namn, ditt personnummer och vilken kurs det gäller.

Registrering för dig som är antagen

Vi tillämpar webbregistrering via Ladok för alla våra kurser.

Webbregistrering är en bekräftelse på att du vill ta din plats i anspråk och gå kursen, en sorts upprop på webben. Du kan göra detta mellan vissa datum, som du ser när du har loggat in i Studentportalen. Datumen står även på ditt andra antagningsbesked.

Är du antagen med villkor kommer studievägledarna att kolla dina förkunskaper för att se om det är ok att registrera dig. Är det ok blir du registrerad, är det inte ok kommer studievägledaren att kontakta dig.

Du behöver ett studentkonto för registrering och för att kunna följa kurserna.

Det kommer alltså ej att hållas upprop, endast webbregistrering.
Missar du att webbregistrera dig, kontakta .

Avregistrering på kurs


Studieavbrott ska OMGÅENDE anmälas till institutionen via IT-kansliet

Lika viktigt som det är att registrera sig på kurs/er man vill gå, är det att avregistrera sig om man ändrar sig.

Om du avbryter dina studier inom tre veckor efter kursstart, tar vi bort din registrering och du kommer att kunna söka kursen igen.

Om du avbryter studierna efter tre veckor efter kursstart, lägger vi in ett avbrott på den kursen. Du kan inte söka kursen igen, men om du vill gå kursen vid ett senare tillfälle kan du gå och prata med studievägledare om det och om det då finns plats på kursen kan avbrottet lyftas och du bli omregistrerad på kursen.

Korta fakta om registrering

  • Skaffa studentkonto
  • Registrera dig på kursen i Ladok
  • Är du reservplacerad på kursen kommer du att bli kontaktad via mail om det finns plats på kursen. Om du inte studerat vid Uppsala universitet tidigare behöver du bli registrerad av IT-kansliet innan du kan aktivera ditt studentkonto.
  • Omregistrering - De som önskar omregistrera sig på kursen skall kontakta IT-kansliet. OBS: Omregistrering får endast göras i mån av plats, d v s efterantagna samt reserver går före omregistrering.
  • Har du några frågor - kontakta IT-kansliet.
Uppdaterad  2023-12-08 10:03:45 av Liselott Dominicus van den Bussche.